ST Group Oy - Sähköasennus Tuomi

Yrittäjä

Sähkö on monelle mysteeri, Tommille ei. Häntä sähkö on kiehtonut lapsuusvuosista alkaen ja nykyisin mies työskentelee omassa yrityksessään ST Group Oy – Sähköasennus Tuomi Oy:ssä. Tommi on myös oikea ihminen kertomaan siitä, millaista on yhteistyö Brangin kanssa.

Tommi Tuomi


Minä, Tommi.
Olen kotoisin Maskusta ja siellä sai alkunsa myös unelma sähkömiehen ammatista. Olin jo lapsena kiinnostunut sähkötöistä ja viimeinen niitti uravalinnalle lyötiin yläasteella 15-vuotiaana. Rakensimme koulussa ovikellon ja kun kello valmistui, tiesin että tämä on minun alani. Sähkötöissä minua on alusta lähtien kiehtonut ongelmien ratkaiseminen. Jokainen työ on aina erilainen ja saan haastaa itseäni monipuolisesti.

 

Miksi lähdit yrittäjäksi?
Äidilläni on aikoinaan ollut oma yritys, mutta yrittäjyyttä suosittelivat erityisesti ensimmäisten työpaikkojen kokeneemmat sähkömiehet. Olin tuolloin noin 20-vuotias. He sanoivat suoraan, että pistät Tommi ehdottomasti oman putiikin pystyyn, se on paras tapa tällä alalla. Ja niin sitten teinkin. Nyt on alalta kokemusta 20 vuotta, joista yrittäjänä 10 vuotta. Vuosien saatossa minulla on ollut muutamia työntekijöitäkin, mutta suurimman osan ajasta olen toiminut yksinyrittäjänä.

 

Millaista on yksinyrittäjän työ?
Antoisaa. Suurin plussa tulee vapaudesta. Voin olla ja mennä miten itse parhaaksi näen, koska suunnittelen ja aikataulutan työt itse. Toisaalta yrittäjän ympärillä pitää olla laaja kontaktiverkosto eri alojen osaajia, koska kaikkea ei voi tehdä itse. Miinuksena on ehkä se, että yrittäjä on “naimisissa” yrityksensä kanssa 24/7 ja aina pitäisi olla valmiina palvelemaan asiakkaita. Mutta tämä puoli kuuluu yrittämiseen ja uskon asiakkaiden arvostavan saamaansa palvelua.

 

Mitä kaikkia palveluita tarjoat?
Palvelutarjonta kattaa kaikki yrityksen, kodin ja taloyhtiön sähkö- antenni- tele- ja datatyöt eli täyden palvelun talo ollaan. Teen töitä sähkösuunnittelusta alkaen ja kauttani saa sekä tarvittavat sähkötarvikkeet että urakoinnin eli itse työn.

 

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
Tyypillinen työpäiväni alkaa viimeistään kello 8. Yleensä ensimmäisenä listalla on käynti tukussa, josta haen mukaan työmailla tarvittavat osat. Päivä jatkuu yhdellä tai useammalla työmaalla ja kotiin suuntaan noin kello 17. Aikataulussa on tietysti päiväkohtaisia eroja, mutta tyypillisesti se menee näin. Työpäivä sinänsä harvoin loppuu tuolloin, vaan illalla on sitten vuorossa vaihteleva määrä toimistohommia, kuten tarjousten laskemista. Kaikkia asioita ei valitettavasti iltaisin voi hoitaa, kun yritykset ovat jo kiinni, mutta onneksi ainakin muihin yrittäjiin saa yhteyden.

 

 

Millainen on tyypillinen asiakkkasi?
Kaikki asiakkaat ovat erilaisia ja se on yksi työni parhaista puolista. Saa tavata paljon erilaisia ihmisiä päivän aikana ja osasta toki tulee kavereitakin. Yksinyrittäjä harvemmin on kokonaan yksin. Skaala vaihtelee yksittäisestä lampunvaihtoavusta moniviikkoiseen urakkaan isommalla työmaalla. Eniten minua työllistävät paikalliset rakennusliikkeet ja omakotitalorakentajat.

 

Miten olet järjestänyt laskutuksen?
Laskutus pyörii Brangin ohjelmistolla. Yhteistyön alkaessa olin heidän ensimmäinen Online-laskutuspalvelun käyttäjä ja järjestelmä on osoittautunut erittäin sopivaksi minulle. Luon laskut Brangin palvelussa, jonka jälkeen ne jatkavat matkaansa automaattisesti eteenpäin. Kaikki asiakastiedot ovat valmiina järjestelmässä, samoin myös tuotteet. Tuotenimikkeitä on muuten tuhansia, joten tällainen järjestelmä on ihan pakko olla. Brang hoitaa mahdolliset muistutukset ja perinnän puolestani ja tilittää saadut suoritukset sitten firman tilille.

 

Miksi valitsitte Brangin hoitamaan laskutusta?
Tunnen Brangin Arto Kallion alunperin yrittäjäympyröistä. Hänen kanssaan tuli jossain välissä juttua laskutuksen kehittämisestä. Ulkopuolisen hoitama laskutus oli tuttua jo entuudestaan, sillä olin isomman toimijan asiakkaana. Iso toimija myytiin vielä isommalle toimijalle ja koin muutoksen palvelutason laskuna. Juttelu Arton kanssa tuli siis hyvään saumaan ja siirtyminen heidän asiakkaaksi oli helppo päätös. Minulle merkitsi paljon myös se, että yhteistyökumppani on yrittäjävetoinen. Siirtyminen sujui vaivattomasti ja järjestelmän toimintaa on hiottu käytännön kokemusten myötä vastaamaan tarpeitani.

 

Millaisen arvosanan (4-10) annat Brangille seuraavista osa-alueista:
Ohjelmistot ja palvelut: 8,5
Asiakaspalvelu: 9
Ongelmatilanteiden hoito: 9
Hinta-laatu suhde: 10

 

Mitä tekisit jos voisit pitää ensi viikon lomaa?
Olen lähdössä viettämään lomaa Amerikkaan lähiaikoina, joten sitä reissua voisi vaikka aikaistaa.

 

Lähetä terveiset Turun alueen muille yrittäjille:
Voin suositella lämpimästi yhteistyötä Brangin kanssa. Heidän kanssaan on helppo asioida ja heillä on toimiva ohjelmisto ja rahalle saa hyvän vastineen.