Prigi Oy

Turkulainen digipaino

Yhteistyöstä Brangin kanssa kertoo ensimmäisenä Antti Punavaara. Antti on pitkän linjan painoalan ammattilainen, joka on luotsannut yhdessä yhtiökumppaninsa Juho Lindbergin kanssa Prigistä monen turkulaisen yrityksen luottopainon. Jututimme Anttia missäpä muualla kuin painokoneiden ääressä, Kaskenmäen päällä.

Antti Punavaara


Minä, Antti.
Olen kotoisin järvien keskeltä Mäntyharjulta, mutta olen elänyt Turussa vuodesta 2005 lähtien. Viihdyn täällä erinomaisesti ja koen monella tapaa olevani täysin turkulaistunut. Itsensä kuvaileminen on aika vaikeaa, mutta tiivistetään nyt näin: olen positiivinen ja iloinen luonnossa akkuja lataava musiikin ystävä.

 

Millaista on olla yrittäjä?
Yhdellä sanalla sanottuna mahtavaa. Okei, tottakai välillä on raskastakin ja juoksevia asioita on paljon. Arvostan kuitenkin sitä, että itselläni on mahdollisuus vaikuttaa siihen miten asiat kehittyvät. Yrittämiseen kuuluu kyky sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja selvitä niistä voittajana ulos. Joillekin se voi tuntua ahdistavalta, itselleni ei. Yksi parhaista puolista omassa työssäni ovat ihmiset. Olen päivittäin tekemissä kymmenien ihmisten kanssa ja monet asiakassuhteet ovat kehittyneet kaveruudeksi, jopa ystävyydeksi asti.

 

Miten Prigi sai alkunsa?
Ennen Prigin perustamista minulla oli usean vuoden työkokemus samalta alalta. Työntekijänä olin huomannut asioita, joita ehkä tekisin itse toisin. Kun tilaisuus käveli vastaan, siihen oli suorastaan pakko tarttua ja kokeilla niitä ideoita käytännössä. Siitä se sitten lähti ja starttasimme Prigin koneet Juhon kanssa tammikuussa 2015.

 

Mitä kaikkea te teette?
Olemme keskittyneet erikoisempiin mainospainotuotteisiin. Mitä korkeammalle rima asetetaan, sitä varmemmin siitä pääsee yli juuri meidän kanssamme. Teemme myös perinteisempiä materiaaleja joko omalla porukalla tai verkostomme avulla. Lähtökohta on se, että asiakas saa aina tarvitsemansa, luotettavasti ja helposti yhdeltä luukulta.

 

 

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
Kaaoksen hallintaa:) Kaikille päiville yhteistä on tärkeysjärjestyksen ylläpito ja aikatauluista huolehtiminen. Monta palloa on liikkeellä koko ajan ja jokaista pitää pystyä potkaisemaan oikeaan suuntaan. Olen paljon tekemisissä asiakkaitten kanssa, puhun puhelimessa, naputtelen sähköpostia, teen tuotantotyötä ja hoidan yrittäjän monitoimihaalareissa kaikenlaisia isoja ja pieniä asioita.

 

Millainen on tyypillinen Prigin asiakas?
Suurimman yksittäisen ryhmän muodostavat mainostoimistot. Yleisemmin ajateltuna tyypillinen Prigin asiakas on laatutietoinen, persoonallista ja erottuvuutta hakeva sekä rohkea kokeilemaan uusi vaihtoehtoja.

 

Miten Prigin laskutus on järjestetty?
Olemme ulkoistaneet sen kokonaisuudessaan Brangille. Teemme laskut Brangin ohjelmistolla ja he hoitavat laskujen lähettämisen, muistutukset ja mahdolliset perintätoimet. Vaikka kaiken oppii harjoittelemalla, mielestäni jokaisen yrittäjän kannattaa keskittyä omaan erikoisosaamiseensa.

 

Kuinka paljon teiltä lähtee laskuja kuukaudessa?
Tämä on yksi tärkeä syy laskutuksen ulkoistamiseen. Meiltä lähtee laskuja noin 150-200 joka kuukausi, eikä siitä tulisi mitään jos leipätyön lisäksi pitäisi vielä nuolla postimerkkejä ja seurata saatavia. Ja vaikka laskujen määrä olisi pienempikin, pidän tätä ehdottomasti fiksuimpana tapana.

 

Miksi valitsitte Brangin hoitamaan laskutusta?
Brang tuli ensin asiakkaaksemme ja yhteinen sävel löytyi välittömästi myös toiseen suuntaan. Brangissa ymmärrettin ne tarpeet, joita meillä oli laskutuksen osalta ja myös perinnän hoitamisesta inhimillisesti.

 

Millaisen arvosanan (4-10) annat Brangille seuraavista osa-alueista:
Ohjelmistot ja palvelut: 8, tyytyväisyys tappaa kehityksen
Asiakaspalvelu: 10
Ongelmatilanteiden hoito: 9
Hinta-laatu suhde: 9

 

Mitä tekisit, jos voisit pitää ensi viikon lomaa?
Lähtisin varmaan kaupunkilomalle, ihan ulkomaille asti:)

 

Lähetä terveiset Turun muille yrittäjille:
Etsikää kaikista asioista positiiviset puolet ja kääntäkää ne voimavaraksi.