Avainlippu

Mikko Huhtanen Oy

K-Market Kanslerintie & Mikael

BRANG Näpistysperintä -konsepti on lanseerattu vuonna 2019 ehkäisemään näpistyksiä. Myymälänäpistyksien perintä on työlästä ja jää kauppiailta usein kiireiden keskellä hoitamatta. Yleinen oletus on, että varkaalta ei kuitenkaan saada mitään takaisin.

Asiakkaamme K-Kauppias Mikko Huhtanen lähti 2019 vuoden alussa pilotoimaan uutta palvelumallia, jonka avulla puututaan kauppiaiden työtä vaikeuttavaan näpistelyyn ja huolehditaan näpistykseen liittyvien korvausten perinnästä kauppiaiden puolesta.

Kauppiaat Mikko Huhtanen & Anna-Liisa Gynther, näpistys perintä
Näpistysperintä, kauppiaille suunnattu perintäpalvelu

Kerro lyhyesti itsestäsi: Mikko Huhtanen, 28.5.2019 tuli kaksikymmentä vuotta kauppiaana täyteen. Kaksikymmentä vuotta on sellainen aika, että siinä alkaa vähitellen hahmottamaan mistä hommasta on kyse. Olen ollut kauppiaana K-lähikaupassa, K-Supermarketissa ja nyt sitten K-Marketeissa taas takaisin. Kokemusta on siis tullut monenlaisista erikokoisista kaupoista, ja vaimoni kanssa näitä on tullut pyöritettyä.

Miksi halusit ryhtyä kauppiaaksi: Kauppiaana oleminen on sosiaalista ja olen aina ollut aika sosiaalinen ihminen, ainakin omasta mielestäni. Varsinainen kauppiaan ura sai alkunsa Kupittaan Citymarketista työpaikkaromanssin kautta, kun vaimoni Anna-Lisa oli aikanaan osastopäällikköinä ja minä varasto-päällikkönä. Useita vuosi yhdessä työskenneltyämme totesimme, että haluamme jotain enemmän ja tehdä sen yhdessä. Jukka Aaltosen myötävaikutuksena toimesta totesimme, että kauppiaana oleminen voisi olla meidän homma. Molemmat meistä halusivat haasteita ja lähdimme sitten K-Market kauppiaiksi. Kauppiaana oleminen sitten toi sitä haastetta!

Kerro hieman näpistämisestä ja näpistysprosessin hoitamisesta kauppiaana: K-market Runoksessa meillä oli yhtenä vuotena yhteensä 72 myymälävarkaan kiinniottoa, jossa oli mukana oikein pahojakin  tapauksia. Silloin oli myös olemassa korttelipoliisi, joka meni kotiin tapamaan varkaita ja jos oli nuorista kyse, niin juteltiin vanhempien kanssa asiasta. Tämä oli hienoa varhaista puuttumista. Seuraavana vuonna varkaudet tippuivat 50 tapaukseen ja sitä seuraavana oltiin jo noin 25 tapauksessa. Valitettavasti korttelipoliisi Runosmäellä lakkautettiin resurssipuutteiden takia vuosia sitten. Nyt meillä on K-Marketeissa vaihtelevasti n. 1,5 tapausta viikossa.

”Ennen vanhaan ei ollut valvontakameroita tai jos oli, niin ne olivat todella huonolaatuisia. Kameroiden käyttö ei edesauttanut tuomioon, eikä niitä pidetty juurikaan minään.”

Näpistäjä tuli siis aina saada kiinni paikan päällä ja odottaa poliisin saapuvan paikalle. Nykyään korkealaatuiset valvontakamerat tallentavat materiaalia ja teemme mm. pistotarkastuksia, joiden avulla saamme varkaita kiinni usein myös jälkeenpäin. Näistä tapauksista teemme rikosilmoituksen ja käräjäoikeus yleensä antaa tuomion sähköisesti, jolloin varkaalle määrätään sakko. Varkaiden näpistykset ovat usein pieniä summia, vaikka niitä kertyykin suurempi määrä. Teimme vertailua siitä, mikä on todellisen näpistämisen haitta ns. maitokaupassa vs. elektroniikkakaupassa, ja varastetun tavaran arvo suhteutettuna liikevaihtoon oli itseasiassa suurempi meillä. Valitettavasti palaute käräjäoikeudesta on aina ollut sama: vähäinen summa, pieni summa, ja tavallaan aina vähätellään rikosta, mutta kun sitä pientä summaa menee paljon päivässä, niin sillä on meille kuitenkin iso merkitys. Kun muuntorangaistus poistettiin, johti se siihen, että sakot revittiin palasiksi, eikä varkaita saatu vastuuseen näpistyksistä.

NäpistysperintäNyt olemme BRANGin kanssa päästy kiinni siihen, että se vähäinen summa ja myös siihen liittyvät oheiskulut selvitystyöstä saadaan hoidettua käräjäoikeuden kautta ulosottoon ja oikeustaju asiassa taas toteutuu. Tässä haetaan oikeudellista voittoa ja paikataan näpistyksestä aiheutuneita kuluja.

Miten BRANG auttaa kauppiasta näpistyksen hoitamisessa? Ilman BRANGia meiltä jäisi perintä kokonaan tekemättä. Me ollaan 20 vuoden aikana saatu kerran takaisin rahaa tuomioistuimen kautta, kun kyseessä oli pommiuhkaus. Valitettavasti se oma perintätyö ei ole koskaan johtanut perintään asti, koska se työmäärä on niin hirvittävä, että se kyllä jää pääsääntöisesti tekemättä. Pelkästään videotallenteiden ja rikosilmoitusten tekemiseen menee jo toista tuntia per tapaus.

Onko sinulla jotain lisättävää lukijoille? Kun tein aikoinaan portsarihommia niin oli hieno, että sovimme poliisien kanssa yhteisistä säännöistä. Valitettavasti kauppiaat ja poliisit eivät ole päässeet samaan pöytään, joka voisi avata monta asiaa meille ja heille. Hekin ovat varmasti turhautuneita tähän tilanteeseen. Toivoisin että voisimme tehdä tulevaisuudessa tiiviimpää yhteistyötä poliisin kanssa.

Mikon vinkki kaikille kauppiaille on ottaa Mobiilivarmenne käyttöön, joka helpottaa sähköisessä asioinnissa mm. poliisin tai oikeuden kanssa todella paljon!

    Etsiikö yrityksesi laskutus- tai perintäpalvelua?

    Täytä lomakkeen tiedot, niin soitamme!

    Tämä lomake kerää sinun henkilötietojasi, jotta voimme kontaktoida sinua sekä toimittaa lisätietoa.

    Hyväksymällä ehdot, vahvistat että olet lukenut ja hyväksynyt tietosuojaehtomme.